"..aku mahu jadi lebih baik walaupun tidak bisa padamkan kesalahan-kesalahan masa lalu.."~Aini Amirah
Amira :): Kenapa susah sangat?

Wednesday 30 May 2012

Kenapa susah sangat?

Assalamualaikum semua .
Dah baca tajuk entri ni ? hmm . kenapa susah nak faham perasaan orang lain ? semua orangkan ad perasaan tapi kenapa bila perasaan orang lain kita tak pernah nak kisah . Cuba bayangkan andai perkara or benda mcam tu datang dekat kita ? kita pun tak suka jugakkan ? Kita kan semua adik beradik semuslim . Kita semua sembah hanya pada yang satu . Tapi ,kenapa susah sangat nak tunjukkan rasa cinta dan sayang kita kepadaNYA . 
Sahabat , 
bila saya ataupun sesiapa sahaja yang menegur tentang kesalahan kita , bertenanglah , jangan ikutkan hawa nafsu nak naik angin sebab itu semua benda yang Allah suka . Saya tahu yang ramai daripada kita tak suka ditegur , tapi kita hanya insan biasa yang sering alpa , hanya hamba yang hina . Jadi , bergembiralah bila ada orang menegur kita supaya kita dapat berubah menjadi lebih baik . insyaAllah :') . 
kenapa ada orang marah dekat kita ? sebab mereka sayang kita .  kenapa ada orang suka sangat tegur kita ? sebab mereka sayang kita . kalau sayang takpayalah tegur . tak gitu ? takk , kalau sayang kita kena saling tegur menegur , sebab nanti kita semua nak tinggal selama-lamanya dekat syurga Allah . Tak gitu ? insyaAllah . Percayalah pada saya yang tak ada siapa nak tinggal dekat neraka . Tapi , tak ramai yang nak bermujahadah untuk berubah . Allah itu Maha Berkuasa . Janganlah kita sendiri yang cari pasal untuk mengelapkan pintu hati kita , menolak hidayah Allah . Hidayah Allah boleh datang dalam pelbagai cara . Setiap hari kita berdoa supaya Ya Allah tunjukkanlah jalan yang lurus kepadaKu , tak percaya tengok balik tafsir surah al-fatihah . :') . 
Sahabat ,
Memang mula-mula kita rasa kita hipokrit ataupun bajet baik bila disuruh pakai stokin ke , tudung labuh sikit ke , tapi, percayalah lama -kelamaan rasa ikhlas tu akan datang dan kita akan jadi biasa dengan semua tuu dan rasa pelik bila tak pakai or tak buat semua tu . Based on pengalaman sendiri jugak :') . So , tak salahkan untuk berubah kerana peraturan dulu , tapi , bukakkanlah pintu hati tu . Okay , cuba lihat seseorang yang bertudung litup , berstokin segala bagai , baju longgar semua . Apa yang kita rasa . mesti rasa tenangkan ? tak percaya pergi test cepat . Dan sekarang tengok pulak orang yang memakai pakaian yang mendedahkan aurat ataupun seksi laa , ada tak rasa tenang tuu ? tepuk dada tanya iman . Allah dah jadikan kita sebaik-baik ciptaanNYA . Allah dah suruh , Perempuan wajib menutup auratnya kecuali muka dan telapak tangan . So, kaki juga termasukkan ? Allah yang tetapkan itu semua , tapi kita masih ingkar . Bila ada undang undang suruh wajibkan pemakain stokin , baju longgar , jaga ikhtilat kita selalu rasa menyampah or naik meluat dengan peraturan tuu , tapi sedarkah kita yang sebenarnya itu semua perintah Allah bukan saja saja jea reka peraturan untuk dipatuhi . 
Sahabat , 
Marilah kita bermuhasabah diri kita balik .Kita selalu marah kalau orang mungkir janji tapi sedarkah kita yang kita sendiri juga selalu memungkiri janji , kita semua orang islam wajib beriman dengan 5 rukun islam, 6 rukun iman dan mengucap 2 kalimah syahadah , cukupkah sekadar berkata dibibir ? setakat cakap je yang kita ni orang islam dan beriman dengan semua tu , cukupkah ? renung-renungkanlah , tanda-tanda kiamat pun dah banyak , kita tak akan pernah tahu bila kiamat tu berlaku sebab Allah ingin menguji iman hambaNYA . Check balik diri , check balik iman .
Sahabat , 
Jangan mudah sanagat nak melatah . Bawak bertenang , ingat malaikat yang sentiasa mengawasi kita yang setiap saat catit markah dimerit dan merit kita yang dihantar pada Allah pada setiap hari . Bukan pengawas or naqibah sahaja yang suka sanagt bagi dimerit dan DC . Ingat DC Allah itu seksaan di neraka . Kalau kita ni dah kena DC dekat sekolah pun dah rasa nak megamuk kat pengawas ,naqibah , cikgu segala bagai sebab bagi kita DC . Dc pulak menyusahkan dan membuang masa . betul tak ? Cuba fikir balik , malaikat yang mencatit amalan kita setiap saat , pastu dapat DC (balasan) daripada Allah iaitu neraka . Apa kita boleh buat ? nak mencarut segala bagai ? takk , kita dah tak sempat dah nak buat apa dah time tuu , menyesal jea . Dah tak berguna nak meyesal time tuu . 
Sahabat ,
 Allah tak larang kita nak berkawan cuma Allah ingatkan kita supaya jaga ikhtilat tu , jangan dekati zina . Allah tak suka , Allah larang . Bukan naqibah yang kata jangan dating , bukan cikgu yang kata . Tapi Allah dah kata dah . Bukannya , kita kena takut dengan cikgu or naqib naqibah bila time dating , tapi takut dengan Allah . Apalah lah sangat cikgu , naqib denagn naqibah ni . Mereka juga manusia ada melakukan kesilapan . Apa yang mereka boleh buat setakat btegur berkali-kali dan bagi DC , gantung sekolah . Tu jeaaa , kalau yea pun . Kita still dapat berubah bila dikenakan tindakan sebegitu sebab kita masih ada masa untuk buang yang keruh , dan jadi orang yang lebih baik .
Tapi , andaikata Allah nak tarik nyawa kita time dating tu . Nauzubillah , kita tak sempat nak buat apa-apa dah , nak berubah pun tak sempat . jom musahabah diri kita balik . Ya , betul manusia melakukan kesilapan termasuk juga cikgu , naqib atau naqibah . Mereka semua bukan maksum . Jadi , bila ad diantara kita semua yang melakukan kesilapan tak kisah lah apa pun pangkat dia kita boleh tegur dengan hikmah . Open :) .
Terima kritikan orang lain untuk mengubah diri sendiri :) . memang kritikan itu kadangkala pedas dan sangat menikam tapi , kita kena terima , jangan cari kesalahan orang yang menegur tu . Orang yang menegur juga kena memperbaiki diri mereka juga . Sebab bila kita menegur orang umpama kita menegur diri kita sendiri , bila kita larang orang buat sesuatu benda tu , kita pun kena jauhkan diri kita daripada benda yang kita larang tu , nampak tak concept dia ? nampak kan , so masing-masing mainkan peranan . 
Buka hati , tengok sesuatu benda tu melalui mata hati bukan sekadar mata yang kita ada ni , kalau macam tu , oarng yang cacat penglihatan tak boleh tengok lah , memang secara logik mereka tak boleh nampak ap apa , tapi mereka akan nampak kekuasaan Allah apabila mereka melihat melalui mata hati . SubahanaAllah :') .So , tanamkan azam dalam diri kita supaya menjadi lebih baik , dan berfikir lebih jauh , jangan tinggal solat sesungguhnya solat itu tiang agama .Solat itu mencegah kemungkaran :) . Saya tak berniat nak maksudkan sesiapa sekadar perkongsian daripada pengalaman diri sendiri sepanjang hidup di atas muka bumi ini . :')


3 comments:

  1. WOW WARNA WARNI . N... TULISAN KECIKKENOT SGT LA AINI =.=

    ReplyDelete
  2. aini cupy dari blog puteri. tu sbb tulisan die kecik kenot. haha

    ReplyDelete